Przypinki na zamówienie, badziki i buttony reklamowe z logo
Historia przypinek ma już ponad 230 lat. Protoplaści buttonów są z pewnością dużo starsi, ale pierwsze potwierdzone użycie przypinek na dużą skalę datuje się na rok 1789. Po pierwszej inauguracji prezydenckiej w USA, kiedy George Washington został zaprzysiężony na prezydenta, jego zwolennicy nosili na ubraniu znaczki ze sloganem politycznym. Co prawda ich forma nie była jeszcze doskonała, były przyszywane do ubrania, albo noszone na sznurku jak medal. Jednak co do funkcji jaką pełniły, nie ma żadnych wątpliwości. Od tamtej pory, żadne kampanie polityczne nie mogły się bez nich obejść.
Duża zmiana pojawia się przy okazji wyborów prezydenckich w 1860 roku, za sprawą sztabu Abrahama Lincolna. Wprowadzili oni bowiem przypinki z fotografią.
Następny krok milowy i przybliżenie się do teraźniejszej wersji badzika, miało miejsce w roku 1893. Benjamin S. Whitehead opatentował pierwszą poważną innowację. Na zdjęcie zamontowane na plakietce umieścił arkusz przezroczystej folii z celuloidu, aby chronić obraz przed otarciem, zadrapaniem oraz zachlapaniem wodą. Kolejny patent w temacie przypinek został wydany trzy lata później i obejmował on umieszczenie metalowej szpilki z tyłu, dzięki czemu można było łatwo wpiąć ją w ubranie. Takie znaczki, nazywane dziś “wpinkami” były popularne jeszcze kilka dekad temu. Niestety w praktyce zostały niemal całkowicie wyparte, zresztą słusznie, przez tzw. “bezpieczne agrafki”.
Warto w tym momencie przypomnieć, że znane już od 100 lat badziki, były głównie używane w kampaniach politycznych. Po wojnie secesyjnej także były noszone przez weteranów wojennych. Pod koniec XIX wieku, zostały użyte w nowej roli, która wyznaczyła trend trwający do dzisiaj. W 1898 roku jedna z dużych amerykańskich firm wyprodukowała przypinki z popularną kreskówkową postacią The Yellow Kid. Przypinki oferowano jako nagrody z gumy do żucia w celu zwiększenia sprzedaży. Co najważniejsze, promocyjna akcja z przypinkami okazała się ogromnym sukcesem i była powtarzana w kolejnych latach.
W kolejnych latach techniki produkcji przypinek zmieniały się i były udoskonalane, przy okazji dając dając początek innym rodzajom odznak, medali, wpinek i drobnych gadżetów reklamowych.
Kolejnym przełomowym wydarzeniem, które dało impuls do rozwoju zarówno technologii jak i pomysłów na zastosowanie. Było użycie w 1945 roku buttonów reklamowych przez lidera w produkcji płatków śniadaniowych firmę Kellogg. W każdym pudełku płatków znalazła się jedna z 90 przypinek. Były podzielone na kilka serii, znajdowały się na nich symbole amerykańskich eskadr wojskowych, w końcu świętowano zakończenie II Wojny Światowej oraz popularne postacie komiksowe.
Następne dziesięciolecia przynosiły zarówno nowe możliwości technologiczne, rozwój druku, technik poligraficznych, komputerów. Jak również pomysły na użycie przypinek. Bowiem silniejsze od wyrażenia poparcia politycznego, jest wyrażenie swojego sprzeciwu. Zamanifestowanie przynależności do grupy. Stąd też przypinki z pacyfką były podstawowym atrybutem przeciwników wojny w Wietnamie, pacyfistów, anarchistów.
Druga połowa XX wieku, była przełomem. Pojawiły się przypinki z zespołami muzycznymi. Trafiły one do sprzedaży detalicznej. Także w Polsce w latach 60 powstawały przypinki dla Alibabek, czy Czerwono Czarnych. W latach 80, na zachodzie pewnie trochę wcześniej, zaczęły pojawiać się przypinki z kolorowym nadrukiem. Nieco później za sprawą komputerów projekty stawały się coraz bardziej wymyślne.
Technologia produkcji także została już niemal ostatecznie unormowana.
Dzisiaj przypinki składają się z 5 elementów, które łączy się w prasie w jedną całość. Nadruk wykonany na papierze (1), dzięki temu nie ogranicza nas ilość kolorów, jakość nadruku jest bardzo wysoka. Folia (2) zabezpieczająca, nadaje blask i zabezpiecza papier przed wodą i zadrapaniem, otarciem. Blaszka przednia (3) to na niej rozciągnięty jest papier i folia. Nadaje kształt przypince. Tylna blaszka (4) z bezpieczną agrafką (5). Niektórzy producenci używają plastikowych tyłów, niestety mają one poważną wadę, sposób zamontowania agrafki (ze szczeliną między dziurkami) sprawia, że agrafka łatwo odpada od reszty.
W XXI wiek przyniósł 2 istotne zmiany dotyczące przypinek. Pierwsza z nich dotyczy materiału z jakiego są wykonane. Stalowa blacha została zastąpiona znacznie lżejszą aluminiową, dzięki temu transport i wysyłka przypinek może być dużo tańsza. Co ciekawe najprawdopodobniej pionierem tego rozwiązania na skalę światową jest polska firma. Drugą zaletą aluminium jest jego niska twardość, a co za tym idzie łatwiejsza obróbka. Niestety jest to też największa wada aluminiowych przypinek. Są one bardziej delikatne, łatwo się wyginają, odkształcają. Źle zapakowane mogą wyginać się w trakcie transportu, a nawet gdy jedna sztuka upadnie nam na podłogę. Z tego powodu do produkcji przypinek używamy stalowych komponentów. Co prawda zwolennicy aluminium przytaczają jeszcze jeden argument za, a mianowicie odporność aluminium na korozję. Używamy komponentów ze sprawdzonego źródła. Komponenty do produkcji przypinek są wykonany z wysokiej jakości ocynkowanej blachy stalowej. Także uważam ten argument za bezzasadny.
Pierwszym rozmiarem przypinek, dziś określanym jako kultowy, jest przypinka o średnicy 1 cala, w Europie określana jako przypinka 25mm. Jest to odrobinę więcej niż aktualna moneta 5zł. Dziś ten rozmiar, ze względu na ograniczoną powierzchnię zadruku wybierany jest do prostych projektów, oczywistych logotypów lub ze względu na najniższa cenę, w bardzo dużych akcjach promocyjnych. Powstawanie kolejnych rozmiarów to dodawanie połówek i ćwiartek cali. W USA rozmiary te były oczywiste, ale w krajach posługujących się skalą metryczną powstał mały miszmasz. Wynika to z problemu zaokrąglenia zamieniając cale na cm. Stąd zestawiając produkty różnych producentów mamy przypinki o średnicy 37mm i 38mm, albo zestaw przypinek: 55mm, 56mm, 58mm i 59mm. Łącznie na rynku istnieje prawie 20 rozmiarów okrągłych przypinek, ich średnice czasem różnią się tylko o 1mm.
Żeby ułatwić naszym klientom nieco sprawę wyboru, postanowiliśmy wyodrębnić z całej puli dostępnych na rynku 4 podstawowe rozmiary przypinek okrągłych: 25mm, 37mm, 56mm i 75mm. Mniejsze różnice pomiędzy rozmiarami, są prawie niezauważalne. Utrudnia to trafny wybór, przy dopasowaniu konkretnego projektu do rozmiaru, tak aby wszystko było czytelne i pełniło założoną rolę.
Dodatkowo skupiając się na tych 4 rozmiarach, zamówienia możemy wykonywać w bardzo krótkim czasie, ponieważ dla każdego z tych rozmiarów mamy oddzielne stanowisko produkcyjne. Nie musimy za każdym razem zmieniać matryc i przygotowywać stanowiska od nowa. Jesteśmy w stanie każdego dnia wyprodukować wiele tysięcy przypinek.
Podsumujmy zalety przypinek. Przypinki reklamowe zaliczamy do stosunkowo tanich gadżetów reklamowych, przy wielotysięcznych nakładach cena za jedną sztukę może spaść nawet poniżej 0,5zł. Dzięki temu jako producent przypinek mamy do czynienia zarówno z wielkimi markami znanymi na całym świecie, a także ze start-upami, które dopiero kiełkują na rynku. Oprócz wielkości zamówienia na ceny przypinek wpływa także rozmiar. Mniejsze są tańsze, większe są droższe. Co bardzo ważne ceny nie zmienia ilość kolorów, jak to często bywa przy znaczkach wykonywanych innymi technikami. Czas produkcji również jest bardzo krótki, zwłaszcza w porównaniu z pinsami, w przypadku których każdorazowo przygotowuje się matryce.
Poznaliśmy już trzy podstawowe zastosowania przypinek. Były to przypinki polityczne, używane w kampaniach wyborczych, w celu zamanifestowania poparcia dla swojego kandydata. Kolejnym ważnym kierunkiem są przypinki reklamowe, używane przez firmy do promowania swojej marki lub produktu. Są rozdawane w czasie eventów lub wręczane jako nagrody dla klientów. Trzecim ważnym nurtem są przypinki lifestylowe, czyli takie, które nosimy na co dzień, prezentujące nasze zainteresowania, stan ducha lub umysłu. Zaliczymy tutaj przypinki z zespołami, przypinki ze śmiesznymi tekstami lub przypinki memami, przypinki z symbolami subkultur - pacyfka, anarchia itp.Takie zastosowania przypinek były znane od wielu lat, a nawet wieków. Wiele gotowych wzorów znajdziecie w naszym sklepie z przypinkami.
Rozpowszechnienie drukarek kolorowych w latach 90 zapoczątkowało nową erę w dziedzinie przypinek. Wiązało się to z możliwością drukowania krótkich serii, z dowolną grafiką. Tak narodziła się 4 najbardziej rozbudowana grupa znaczków na agrafce, tzw. przypinki okolicznościowe. W życiu każdego człowieka pojawiają się dziesiątki okazji, które są warte utrwalenia na przypince.
Dzisiaj przypinki na zamówienie to dla nas największe wyzwanie. Różnorodność pomysłów, okazji jest ogromna. Do każdego zamówienia wykonujemy od nowa projekt graficzny przypinki, czasem klienci przesyłają nam gotowe projekty lub materiały graficzne i konkretną wizję. Najczęściej jednak to nasi graficy w czole potu tworzą unikalne i jedyne w swoim rodzaju kreacje graficzne na zadany przez klienta temat. Kiedyś klientka zamówiła przypinki na imprezę urodzinową dziecka. Kinder party miało być w stylu indiańskim. Żeby podnieść nam poprzeczkę, każda przypinka, a ostatecznie było ich ponad 20, miała być inna ponieważ każde zaproszone dziecko przybierało indiańskie imię (Brzęcząca Pszczółka, Głodny Niedźwiedź, Szumiący Wiatr itd.).